Wat kan een ergotherapeut betekenen?
Wanneer er sprake is van plannings- en organisatieproblemen start de ergotherapeut altijd met een probleem verhelderend gesprek. Dit gesprek vindt plaats met zowel ouders als kind. Soms kan ook de leerkracht ingeschakeld worden. Op deze manier wordt een volledig beeld gecreëerd van het functioneren van het kind in zijn omgeving. Wanneer de problemen verhelderd zijn kan er een observatie uitgevoerd worden om na te gaan waar het precieze probleem ligt.
Er zijn verschillende methodieken die gebruikt kunnen worden om de planningsproblematiek aan te pakken:
CO-OP
De CO-OP strategie is een methode die een kind ondersteunt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Het doel is om het functioneel en doelgericht handelen van het kind te verbeteren. Cognitieve (=denk) strategieën worden aangeboden om te leren omgaan met probleemsituaties, zoals het gebruiken van vaste regels en afstrepen op de kalender of bijvoorbeeld je schooltas op tijd inpakken voor de juiste dag met de juiste spullen.
Stop- en Denk
Voor de begeleiding van werkhoudingsproblemen bij kinderen werken wij met de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, de methode met de vier beertjes. Het kind leert hiermee om bewust zijn handelingen te sturen, structureren en zijn taken af te maken.
Werken met stappenplan
Om een activiteit uit te kunnen voeren, is er voorafgaand een plan nodig. Dit plan bestaat uit deeltaken. Wanneer kinderen moeite hebben met het maken van dit plan in hun hoofd, kan er gekozen worden om de deelstappen op een andere manier aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld een visueel stappenplan zijn door middel van afbeeldingen (picto’s), een geschreven tekst of een video. Aan de hand van het stappenplan kan het kind leren om de juiste volgorde van deelactiviteiten uit te voeren. Dit stappenplan kan uiteindelijk ook toegepast worden in andere activiteiten (generaliseren).