Kinderen die problemen hebben in de fijne motoriek hebben vaak moeite met de uitvoer van diverse dagelijkse activiteiten. Het lukt niet om deze activiteiten zelfstandig uit te voeren, de uitvoering gaat onhandig of traag. Veel voorkomende moeilijkheden zijn veters strikken, knoopjes dichtmaken, tandenpoetsen of bouwen met bijvoorbeeld Lego of K’nex, tekenen, knippen, plakken en schrijven.
Het schrijven is een complexe taak waarbij veel gevraagd wordt van de fijn motorische vaardigheden. Bovendien spelen taal en spelling ook een grote rol, waardoor de aandacht en concentratie niet volledig op het motorische aspect kunnen worden gericht. De moeilijkheden resulteren vaak in een onleesbaar handschrift, pijn, schrijfkramp en/of een laag schrijftempo. Hierdoor kan het kind een achterstand krijgen ten opzichte van andere kinderen wat kan leiden tot minder zelfvertrouwen.
Schrijven is ook belangrijk voor de algehele taalontwikkeling en het lezen.
Bij kleuters uiten de fijn motorische moeilijkheden zich vaak al in het voorbereidend schrijven, tekenen en kleuren. Door vroegtijdig signaleren en diagnosticeren van de problemen kan een achterstand zoveel mogelijk worden voorkomen.